Uw Volvo elektronica in goede handen, laat het repareren bij de man die er ook wat over vertellen kan!
Elke teller telt

Wat ETS doet:


ETS herstelt auto elektronica, bijna uitsluitend van het merk Volvo.

wat we zoal herstellen:


Instrumentenpanelen, met name de 2002 en 2003 panelen in de grote Volvo's zijn onze specialiteit. Zo wordt bijvoorbeeld bij reparatie van elk van deze panelen een back-up van de software gemaakt om in een voorkomend geval, (meestal van buiten komend onheil) toch een juist werkend geheel te krijgen eventueel door een ander gebruikt paneel toe te passen en daar en kopie van het origineel in te schrijven : in elk paneel zitten namelijk 4 specifieke software pakketjes en een configuratie bestand wat elk paneel uniek maakt.

Centrale Elektronica Modules, toegepast vanaf modeljaar 99. bij de eerste CEM's wil er wel eens wat mis gaan in de datacommunicatie en uit ervaring blijkt dat met name wanneer wagens langer stilstaan (en waarschijnlijk de accu leeg raakt) de sleutelcodes willen verdwijnen, bij controle staan er 0 sleutels geprogrammeerd. dat je dan een wagen hebt die niet wil lopen staat buiten kijf. De remedie is dan een andere gebruikte gemodificeerde CEM (leeg zonder data) toe te passen die als een nieuwe bij de Volvo dealer geladen kan worden. de CEM's van vooral modeljaar 2004 kennen specifieke problemen bij hoge temperaturen, vooral tijdens vakantieritten in het warme zuiden wil dit wel eens vervelend parten spelen. Dit probleem wordt ondertussen goed onderkend en opgelost. Ook de CEM's vanaf modeljaar 2005 tot 2008 hebben specifieke problemen zoals waterintrede en niet aansturen van bepaalde componenten als de ABS controller of de audio. In deze problematiek zijn we ondertussen aardig thuis en moet ik slechts heel zelden nee verkopen. 

De CEM vanaf modeljaar 2005 is geheel anders van opbouw:


ABS controllers, bij de nieuwere types BCM genoemd (Brake Control Module) veel voorkomende storingen zijn bij de ABS'en tot 1999 zijn rechtsachter sensor onjuist, algemene communicatie problemen en aansturen van de pompmotor die de remdruk gaat maken/overnemen wanneer de ABS gaat ingrijpen.


Bij de modellen tot 2002 komen ook deze problemen voor, maar dan is de linker voorwielsensor vaak de melding terwijl deze sensoren, halfgeleiders: hall-effect sensoren eigenlijk nimmer in de fout gaan, hooguit wat vuil kunnen worden. Feit is ook dat deze sensoren zeer snel meten, sterk geroeste tanden worden zeker niet over het hoofd gezien: dit type sensor meet alleen de bovenkant van de tand, een versleten tandring met door roest aangetaste tanden wordt soms gezien als een wiel wat veel sneller lijkt te draaien waardoor de ABS onterecht ingrijpt. de aangemaakte foutcodes juist inschatten/uitleggen is daarom heel belangrijk, Frans wil daar graag bij adviseren, immers een onderdeel gaan herstellen wat niet defect is heeft niemand iets aan!


De Differentiële Elektronica Module kortweg DEM ligt ook nogal eens op de werktafel van ETS, dit onderdeel wat eigenlijk op een heel foute plaats zit onder de auto heeft last van vocht, temperatuurwisselingen en schokken, bovendien heeft deze module 1:1 verbinding met het hoge snelheidsnetwerk van de auto en kan zo nogal eens voor hoofdbrekers zorgen bij storing zoeken, een DEM met problemen is bij machte om een auto tijdens een rit stil te laten vallen!



Navigatiespelers hebben last van de tand des tijds: hoewel de navigatie lang niet altijd gebruikt wordt en het scherm in het dashboard verzonken zit wordt het schijfje toch gelezen met als gevolg dat na een aantal jaren de kracht om data te lezen door het lasertje afneemt waardoor er meer stroom door het lasertje gestuurd wordt en het motortje dat de laser over de schijf dirigeert overuren maakt: dit motortje loopt vast, elektronica gaat defect. ETS gebruikt voor het herstellen de originele onderdelen van Panasonic en garandeert deze reparatie 2 jaar. Dit betreft de navigatiespelers die zijn toegepast van modeljaar 2002 tot en met modeljaar 2007.

Volvo autoradio's van type HU650 en HU850 komen ook regelmatig voor, het meest gaat het dan om uitval, van bijvoorbeeld de tuner of algeheel , bijna altijd zijn er in de stille passages gemene harde tikken uit de speakers te horen, of de volumeregeling gaat een eigen leven leiden en is oncontroleerbaar. De oorzaak van de problemen zit hem in de temperatuurbeheersing: deze toestellen worden intern erg warm, en elektronica en warmte is nu eenmaal geen goede combinatie: zowel componenten als solderingen kunnen daar slecht tegen. De nachtverlichting, de verlichting van de toetsen en knoppen (niet de LCD) valt daardoor ook uit. Storingen aan de CD spelers komen minder voor maar zijn bijna altijd wel oplosbaar.

 

De audio van de XC90 is afwijkend: dit systeem werkt met een geheel gescheiden glasvezelnetwerk (MOST netwerk genaamd) dat door middel van een interface/component (de ICM) met het netwerk in de auto communiceert. Elke module (tot 8 modules afhankelijk van de uitvoering) leest de data van de aanleverende module en zet zijn data erbij en stuurt dit aangevulde pakketje door naar de volgende module. De ICM is eindverantwoordelijk in dit netwerk en zit achter de vacuümfluorescentiedisplay gestopt, ook dit component heeft last van overmatige warmteontwikkeling, enerzijds omdat het erg compact is maar ook vanwege de opbouw, vanaf modeljaar 2006 is de vacuümfluorescentiedisplay vervangen door een LCD, de ICM's vanaf dat modeljaar zijn veel minder storing gevoelig.

Climate Control panelen komen wat minder vaak voor: het meest komt het voor dat bij het reinigen van de opening voor de interieurtemperatuur het tere sensortje defect raakt, daardoor valt de regeling weg. doordat de climate control ook op het netwerk van de auto zit kan dit daardoor vreemde verschijnselen zoals gehele uitval van het instrumentenpaneel teweeg brengen.. Het komt ook voor dat de ventilatorregeling fout gaat: handbediend is de ventilator dan niet meer te regelen, ook deze kwaal is onderkent door ETS.