Hoe is ETS gestart?
ETS zijn Frans en Jolanda Erich.
Frans heeft in 1974 de schoolbanken achter zich gelaten en is in de wereld van de autotechniek terecht gekomen door als magazijnbediende te beginnen bij de toenmalige Simca garage Kooren b.v. aan de Beneluxweg in Oosterhout. In de loop der jaren werd hij daar magazijnchef en had hij ook de zorg voor de shop bij het benzinestation.
Als opgeschoten jochie was er al de fascinatie voor elektriciteit en later ook elektronica evenals bromfietsen en motorfietsen. Veel werd er geknutseld met oude buizenradio's en zwart-wit TV's. In de jaren '80 kwamen de 27Mhz bakkies in zwang en in die tijd heeft Frans zelfs examen gedaan bij de PTT en heuse zendmachtiging/licentie gehaald (PE1GIW)
Na 13 jaar Simca met later Peugeot erbij heeft Frans bij Bluekens in Breda gesolliciteerd en is daar in 1987 werkplaatsreceptionist geworden. In die jaren werd elektronica in auto's meer en meer toegepast en hoewel Frans niet echt gesleuteld heeft kon hij wel de werkplaats assisteren bij oplossingen voor auto-elektronisch gerelateerde problemen zoals een signaalgenerator om de kilometertellers van de Volvo 240/740 aan te sturen en een generator om het BDP signaal na te bootsen om daarmee elektronische ontstekingen en injectiesystemen te kunnen controleren.
In 2001 heeft Frans ETS aangemeld bij de kamer van koophandel en kort daarna is ook het dealerschap van RICA Engineering verworven om Volvo's te kunnen tunen, dit naast zijn baan als receptionist.
Op enig moment dienden zich problemen aan met kilometertellers van de 240/740 aan, hier bleek bij het stappenmotortje dat de dagteller/totaalteller aandrijft een tandwieltje te zitten dat last had van ouderdomsverschijnselen, het is een soort rubber/zacht plastic waaruit de weekmakers door de tijd verdwijnen en daardoor werd dit broos en braken tandjes af, eerst werden gesloopte tellers opgeofferd hiervoor. Echter die waren snel op en een klant bij Bluekens verkocht geautomatiseerde draaibanken en heel trots liet deze man mij een reageerbuisje vol kleine metalen onderdelen zien die zijn draaibanken maakten, zo vroeg Frans deze man of hij de defecte VDO tandwieltjes kon (laten) maken, liefst van messing en een van zijn relaties kon dat. Met deze messing tandwieltjes is ETS toen Marktplaats op gegaan en zo is langzaam aan de klantenkring uitgebreid.
Om en nabij 2007/2008 kwam uitval/storing van de nieuwere, geheel elektronische instrumentenpanelen steeds vaker voor, reden voor Frans om zich ook daarin te bekwamen en dat lukte goed, zo goed zelfs dat op deze reparatie een levenslange garantie wordt gegeven. Het Marktplaats-netwerk breidde zich gestaag uit en ondertussen is Frans de huisreparateur voor vele Volvo dealers en specialisten, maar ook particuliere klanten weten hun weg ondertussen te vinden.
Eind 2012 heeft Frans zijn baan bij Bluekens na ruim 25 jaar opgezegd om zich geheel op ETS te richten en dat ging zo voortvarend dat we ras in Oosterhout uit onze jas waren gegroeid, zoekend op Funda hebben we een stukje grond in Nieuwendijk weten te bemachtigen en hierop is onze nieuwe woning met werkplaats gebouwd. We zijn ingericht op het herstellen van Volvo elektronica en zijn geen garagebedrijf, echter simpele ingrepen als het uit- en inbouwen van een instrumentenpaneel, navigatie en soms een ABS controller doen we wel.
De doelgroep van ETS zijn garagebedrijven, met name Volvo specialisten en dealers en de Volvo's zijn ruwweg de modellen vanaf bouwjaar 1990 tot ongeveer 2010 met name de grote Volvo's.
Doordat we dagelijks met deze materie bezig zijn is de vakkennis enorm uitgediept op deze modellen, vaak merken we dat bij dealers door de elektronische complexiteit van de huidige modellen de vakkennis van de oudere Volvo's snel naar de achtergrond verschuift en ondersteunen we hun dan ook vaak met puzzels waar soms reparaties voor ETS uit voortkomen.