Uw Volvo elektronica in goede handen, laat het repareren bij de man die er ook wat over vertellen kan!
Elke teller telt

Modeljaar 2002-2004


Bij dit modeljaar vind er een onderhuidse upgrade plaats: alle modules van modeljaar 2002 zijn afwijkend of hebben andere software gekregen, geen enkel onderdeel van MY2002 gaat werken op een MY2001 en omgekeerd.

De D5 dieselmotor doet zijn intrede, voorheen werd een 5 cylinder diesel van VW toegepast.

De 2 meest opvallende delen zijn de ABS controller, die heet nu ook BCM en is anders van opbouw, de extra modules die nodig zijn voor DSTC communiceren nu via CAN met de BCM, bij 2001 ging dat nog analoog, en het instrumentenpaneel is anders van opbouw.

 

Het uiterlijke kenmerk van de instrumentenpanelen is te zien aan de naalden van de meters.


Dit is de ABS controller tot en met modeljaar 2001

  

Vanaf modeljaar 2002 wordt de Brake Control Module toegepast



modeljaar 2003 werd ingeluid door de lancering van de XC90

Deze auto is een doorontwikkeling van de S80/V70 en heeft een aantal specifieke kenmerken: de 4 wiel aandrijving wordt vanaf nu elektronisch geregeld met een DEM (Diferential Electronic Modul) een volwaardige computer op een nogal onhandige plek toegepast onder de auto bloodgesteld aan alle rij- en weersinvloeden, de DEM blijkt een storingsgevoelig deel te zijn maar wat vaak te herstellen is, We hebben in de loop der jaren daar redelijk wat expertise in opgedaan.

Ook het audiogebeuren in de XC90 vraagt nogal eens onze aandacht: dit systeem is modulair opgebouwd, alle modules zijn via glasvezel met elkaar verbonden, dit systeem wordt de MOST bus genoemd. Elke module ontvangt data van zijn voorganger, zet zijn verhaal erbij en stuurt het pakket door naar de volgende module

Zo ziet de MOST bus er uit: elke module heeft een connector met 2 oranje glasvezel kabels (in en uit naast elkaar). De ICM, de Infotainment Control Module (de display met de knoppen) is de master unit, deze communiceert zowel met de CAN bus, krijgt en geeft info aan de auto o.a. achteruitrijsensoren, rijsnelheid en  monitort het glasvezelnetwerk.

door dat het audiogebeuren een lus is, daardoor is storingzoeken ook lastig: haal je 1 connector los dan is het systeem onderbroken en valt het stil, zonder testapparatuur is storingzoeken ondoenlijk. Vergelijk dit een beetje met een snoer kerstlampjes van weleer dat het niet meer doet omdat er een lampje is uitgevallen.



Verder is de ICM van de eerste modeljaren storingsgevoelig, de unit ontwikkelt veel warmte, elektronica en warmte zijn op termijn geen vrienden van elkaar, de ICM is echter vaak goed te herstellen.